نی نی بان: شما برای حفاظت از کودک‌تان، هر کاری انجام می‌دهید، از شستن زمین گرفته تا تهیه مواد مغذی برای او. اما این یک طرف قضیه است. طرف دیگر آن کودک شما است که باید راه سالم ماندن را بداند. در این‌جا نکات بسیاری درباره عادات سلامتی وجود دارد که باید به آن‌ها آموزش دهید. با گفتن این جمله آغاز کنید که میکروب باعث بیماری می‌شود. سپس درباره عادات غذایی دیگری با او صحبت کنید. شاید مجبور باشید آن‌ها را بارها و بارها تکرار کنید تا در نهایت کودک شما به آن‌ها عمل کند. مهم‌ترین چیزی که باید ش ...

نی نی بان: شما برای حفاظت از کودک‌تان، هر کاری انجام می‌دهید، از شستن زمین گرفته تا تهیه مواد مغذی برای او. اما این یک طرف قضیه است. طرف دیگر آن کودک شما است که باید راه سالم ماندن را بداند. در این‌جا نکات بسیاری درباره عادات سلامتی وجود دارد که باید به آن‌ها آموزش دهید. با گفتن این جمله آغاز کنید که میکروب باعث بیماری می‌شود. سپس درباره عادات غذایی دیگری با او صحبت کنید. شاید مجبور باشید آن‌ها را بارها و بارها تکرار کنید تا در نهایت کودک شما به آن‌ها عمل کند. مهم‌ترین چیزی که باید شروع کنید چیست؟ در زیر تعدادی از عادات سلامتی برای کودکان آورده شده است.

 

این عادات سلامتی را به کودکان گوشزد کنید - تصویر 1

 

تنوع غذایی

 

تنوع بهترین هدیه‌ای است که شما می‌توانید به کودک خود بدهید. او را با طعم‌های مختلف آشنا کنید. افرادی که مواد غذایی مختلف مصرف می‌کنند، مواد مغذی بیشتری را که بدن به آن احتیاج دارد به‌دست می‌آورند.

 

یک نکته را به خاطر بسپارید: یک کودک ممکن است غذای جدید را تا 10 مرتبه رد کند، سپس آن را بپذیرد. بنابراین تلاش‌تان را تنها به یک بار محدود نکنید.

 

یک روش خوب این است که به او بگویید خوردن غذای جدید به معنی بزرگ شدن است. او را تشویق کنید تا غذاهای جدید را امتحان کند. از طرف دیگر از او بخواهید تا در سوپر مارکت یا اغذیه‌فروشی در کنار شما حضور داشته باشد. کودکان انواع مختلف غذاها را امتحان خواهند کرد (البته اگر آن‌ها جذاب و سرگرم‌کننده باشند). آن‌ها را به خرید ببرید و اجازه دهید ��ا غذای جدید (و مغذی) خود را انتخاب کنند سپس آن‌ها را در کنار غذاهای مورد علاقه‌اش سرو کنید. در این صورت او به غذای جدید نیز علاقمند خواهد شد. از تهیه غذاهای «غیر معمول» درنگ نکنید. بسیاری از کودکان غذاهای «بی‌طعم» را دوست ندارند، آن‌ها تنها آنچه را که شناخته شده است، می‌پسندند.

 

خوردن صبحانه

 

اگر کودک‌تان عادت سالم خوردن صبحانه را از اوایل سال‌های کودکی آموزش ندیده ‌است، ممکن است زمانی که بزرگ‌تر شد، آن را کاملا کنار بگذارد.

 

صبحانه او به سادگی می‌تواند یک لیوان شیر و یک موز باشد. به او آموزش دهید که مقدار کمی صبحانه در صبح می‌تواند مواد لازم را برای بدن او فراهم و به سلامتی او کمک کند و انرژی بیشتری در طول روز به او دهد. این یکی از مهم‌ترین عادات سلامتی کودک است.

 

نوشیدن آب

 

نوشیدن آب مهم‌ترین عادت سلامتی کودکان است. به او بک بطری زیبا دهید و به بگویید که آن را همیشه با خود حمل کند. آب را همراه با غذاهای اصلی، و آب میوه و نوشیدنی‌های شیرین را به عنوان میان وعده‌ به او دهید. اگرچه آب میوه شامل مواد مغذی بسیاری است و انرژی زیادی برای رشد کودکان فراهم می‌کند اما تمام کودکان زمانی که تشنه‌اند، باید اول به سراغ آب بروند نه نوشیدنی‌های دیگری چون نوشابه. به آن‌ها بگوییدکه بدن‌شان تا چه اندازه به آب فراوان برای رشد، یادگیری و بازی کردن احتیاج دارد. این را با گذاشتن یک اسفنج در آب در مقابل یک اسفنج خشک نشان دهید.

 

زمانی که آب بدن کم می‌شود، مشکلاتی مانند تنبلی، گرفتگی عضلات و سردرد به‌وجود می‌آید.

 

روزانه 4 رنگ غذا یا بیشتر مصرف کنید

 

تمام رنگ‌های جذاب غذاها و سبزیجات از گیاهان طبیعی که تاثیرات مثبتی روی سلامتی شما دارند، به‌وجود می‌آیند. رنگ‌های مختلف تاثیرات متفاوتی دارند بنابراین بهتر است روزانه رنگ‌های مختلفی را امتحان کنید.

 

کاشتن سبزیجات و گیاهان در خانه سرگرم‌کننده است و به کودکان نشان می‌دهد که غذاها از کجا به دست می‌آیند. اگر شما یک باغچه سبزیجات، درخت میوه یا حداقل چند گیاه دارید، کودک خود را به کاشتن، آب دادن و خوردن آن‌ها تشویق کنید. ممکن است کودک شما هویج و لوبیا را از باغچه بکند و آن را برای خود داخل بشقاب بگذارد یا حتی بگوید که از گوجه‌فرنگی بیزار است، اما خوشبختانه او حداقل یک گاز کوچک از آن می‌زند و رشد طبیعی گوجه‌فرنگی یا بیرون کشیدن هویج از زمین را می‌بیند. برای کودکان جالب است طعم غذاهایی که از زمین به دست آورده‌اند را بچشند.

 

فعالیت

 

ورزش منظم یکی از عادات حیاتی سلامتی برای کودکان است. باعث تناسب اندام آن‌ها می‌شود، انرژی‌شان را می‌سوزاند، آن‌ها را در وزن سلامت نگه می‌دارد و موجب سفت شدن ماهیچه‌ها می‌شود. تلویزیون، بازی‌های کامپیوتری، کامپیوتر و تکالیف زیاد، کودکان را به نشستن وادار می‌کند. ضروری است که کودکان را به انجام فعالیت تشویق کنید. برای مثال با آن‌ها تا مدرسه یا سوپر مارکت قدم بزنید، هر وقت برایتان امکان داشت با هم دوچرخه‌سواری کنید، کار با کامپیوتر و تلویزیون را محدود کنید، شنا و اسکیت بازی کنید یا به پارک محل برای ورزش بروید.

کلمات کلیدی :
نظرات بییندگان :

بهترین مشاغل و خدمات شهر خود را ، در سایت نشونه پیدا کنید.

مشاهده سایت نشونه