دکتر ربابه شیخ الا سلام- به‌سایت: به دلیل رشد جسمی کودکان به خصوص جهش رشد در دوران بلوغ نیاز به مواد مغذی بیشتر می شود. سوءتغذیه کودک در دوران مدرسه عامل کوتاهی قد؛ کاهش بهره هوشی؛ افزایش ابتلا به بیماریها؛ افزایش مرگ 2 تا8 برابر کودکان هم سن؛ افت تحصیلی و کاهش تولید ناخالص ملی است. مواد مغدی مورد نیاز کودکان این سنین شامل موارد زیر است:. انرژی: دانش آموزان خصوصآ درسالهای آخر دبستان که مقارن با جهش رشد است به انرژی بیشتری نیاز دارند البته به ازاء اندازه بدن، فعالیت و تحرک نیاز به انرژی متفا ...

دکتر ربابه شیخ الا سلام- به‌سایت: به دليل رشد جسمي کودکان به خصوص جهش رشد در دوران بلوغ نياز به مواد مغذي بيشتر مي شود. سوءتغذيه کودک در دوران مدرسه عامل كوتاهي قد؛ كاهش بهره هوشي؛ افزايش ابتلا به بيماريها؛ افزايش مرگ 2 تا8 برابر كودكان هم سن؛ افت تحصيلي و كاهش توليد ناخالص ملي است.

نکاتی در باره ی تغذیه کودکان سنین مدرسه

مواد مغدی مورد نیاز کودکان این سنین شامل موارد زیر است:  

انرژي: دانش آموزان خصوصآ درسالهاي آخر دبستان که مقارن با جهش رشد است به انرژي بيشتري نياز دارند البته به ازاء اندازه بدن، فعاليت و تحرک نياز به انرژي متفاوت است منبع خوب تامين انرژي قندها و چربيها هستند.

پروتيين: براي نگهداري و ترميم بافت ها و سنتز سلول ها وبافت هاي جديد مورد نياز است منابع خوب آن: گوشت، مرغ، تخم مرغ (حيواني خوب ولي گران) گياهي ارزان بصورت ترکيب مفيد، کمبود این مواد مغذی رشد کودکان این سنین را با خطر مواجه می کند.

ریز مغذی ها: نقش ريزمغذيها در قدرت يادگيري دانش آموزان قابل توجه‌است. به طور مثال كمبود يد سبب كاهش ضريب هوشي تا 13/5 واحد و كمبود آهن موجب كمبود ضريب هوشي به ميزان 10 واحد مي شود.

كمبود ريزمغذيها اثرات مختلفی بر سلامت کودکان و در نتیجه جامعه دارند از ج��له اثرات بهداشتي، اقتصادي، اجتماعي فرهنگي و رواني شامل: آسيب مغزي، اختلال عملكرد مغز، نقص عملكرد سيستم عصبي، كاهش ضريب هوشي، كاهش مهارت يادگيري، كاهش مهارتهاي سيكوموتور؛ و اثرات فيزيكي شامل : اختلال رشد، خستگي، بي حالي، بي تفاوتي، اختلال بينايي، ناتواني درشنوايي و بيان، رنگ پريدگي هستند. 

طبق بررسي هاي بعمل آمده شايع ترين کمبود ریز مغذی ها در اين دوران: املاح يد, آهن وکلسيم و ويتامين ها یA&D است .

ويتامين آ: در رشد ومقاومت بدن در مقابل بيماريها حفظ قدرت بينايي، سلامت، پوست نقش ايفا مي کند. منابع غذايي غني آن بيشترحيواني است، اما پيش ساز آن در سبزيهاي برگ سبز و زرد (کاهو و هويج وکدو حلوايي) و در ميوهاي زرد و نارنجي (زرد آلو و طالبي و هلو) وجود دارد.

كم خوني: آهن :يكي از ريز مغذي هاي مهم است كه در ساخت خون نقش مهمي دارد. در صورتي كه آهن مورد نياز بدن از طريق غذا تامين نشود بدن از ذخاير خود استفاده مي كند و با تخليه شدن اين ذخاير كم خوني فقر آهن بروز مي كند.

كم خوني باعث: كاهش قدرت ياد گيري، افزايش امكان ابتلا به بيماري هاي عفوني، احساس خستگي زودرس و ضعف جسمي به هنگام فعاليت و تغييرات رفتاري مثل بي حوصلگي و بي تفاوتي مي شود. 

کلمات کلیدی :
نظرات بییندگان :

بهترین مشاغل و خدمات شهر خود را ، در سایت نشونه پیدا کنید.

مشاهده سایت نشونه