ایرنا:تحقیقات فراوانی در 30 سال اخیر درباره آثار روزه بر جسم انجام شده که ثابت کرده، روزه داری صحیح که با کاهش مصرف غذا همراه است، ثمراتی همچون کم شدن چربی‌های ذخیره، کم شدن میزان چربی خون و کلسترول و فعال شدن سیستم ایمنی بدن را به دنبال دارد. البته به شرطی که برنامه غذایی منظمی برای افطار و سحر به ویژه برای کودکانی که برای بار اول روزه می گیرند، تنظیم شود تا با توجه به این‌که آن‌ها در سنین رشد قرار دارند، دچار آسیب نشوند. سال اولی‌ها با توجه به این‌که در سنین رشد قرار دارند باید از چهار گر ...

ایرنا:تحقیقات فراوانی در 30 سال اخیر درباره آثار روزه بر جسم انجام شده که ثابت کرده، روزه داری صحیح که با کاهش مصرف غذا همراه است، ثمراتی همچون کم شدن چربی‌های ذخیره، کم شدن میزان چربی خون و کلسترول و فعال شدن سیستم ایمنی بدن را به دنبال دارد. 


البته به شرطی که برنامه غذایی منظمی برای افطار و سحر به ویژه  برای کودکانی که برای بار اول روزه می گیرند، تنظیم شود تا با توجه به این‌که آن‌ها در سنین رشد قرار دارند، دچار آسیب نشوند. 


سال اولی‌ها با توجه به این‌که در سنین رشد قرار دارند باید از چهار گروه اصلی مواد غذایی (نان و غلات، میوه‌جات و سبزیجات، گوشت و حبوبات، تخم مرغ و لبنیات) در برنامه غذایی خود در طول ماه مبارک رمضان استفاده کنند.

 
دکتر نادر حقی معاون آموزشی مرکز فوریت های پزرشکی اورژانس تهران در این خصوص به خبرنگار اجتماعی ایرنا گفت: جوانان حتما باید همانند زمانی که روزه دار نیستند سه وعده غذا بخورند که این وعده ها شامل سحر، افطار و شام است که البته بهتر است غذای مصرفی در وعده سحری خصوصیات و ویژگی وعده ناهار را داشته باشد.

 
وی افزود: مصرف شیر گرم و فرنی یا شیر برنج در هنگام افطار مناسب است، همچنین، استفاده از مواد غذایی آبکی همچون سوپ، آش و حلیم به هنگام سحر و افطار سبب حفظ تعادل آب و املاح فرد روزه دار می شود.


وی اظهار داشت: استفاده از سبزیجات و میوه جات در زمان افطار و در فاصله زمانی بین افطار تا سحر به دلیل اینکه منبع خوبی از مواد فیبری هستند برای دستگاه گوارش بسیار مفید است و مانع بروز یبوست می شود.


این پزشک عمومی با بیان اینکه مصرف مواد غذایی شیرین بخصوص قندهای ساده در وعده سحری توصیه نمی شود، افزود: مصرف این دسته از مواد غذایی با تحریک انسولین سبب ورود قند خون به داخل سلول ها و در نتیجه کاهش قند خون در ساعات بعدی روز می شود.


حقی گفت: همچنین، مصرف مواد غذایی شیرین و قن��های ساده همچون شیرینی و شکلات در وعده سحری سبب می شود فرد زودتر گرسنه شود که همین امر روزه گرفتن را برای سال اولی ها سخت تر می کند.


وی افزود: برای تامین آب مورد نیاز می توان پس از صرف افطار و تا قبل از خواب به تدریج انواع میوه، چای کمرنگ و سایر مایعات به ویژه آب را برای جبران کم آبی بدن استفاده کرد.


یک پزشک متخصص داخلی نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: در هنگام افطار به جای مصرف انواع شیرینی ها همچون زولبیا و بامیه که فاقد مواد مغذی (ویتامین ها و املاح) هستند، توصیه می شود از مواد غذایی طبیعی شیرین همچون خرما، کشمش و انواع میوه استفاده شود.


دکتر محسن قادری افزود: سال اولی ها در هنگام سحر باید از نوشیدن بیش از اندازه چای اجتناب کنند زیرا این امر سبب افزایش ادرار و از دست رفتن نمک های معدنی بدن می شود.
وی ادامه داد: نوجوانان باید از مصرف تنقلات زیاد در فاصله افطار تا سحر پرهیز کنند چرا که مصرف این مواد سبب می شود تا هنگام سحر به دلیل پربودن معده، میل به غذا کاهش پیدا کرده و در نتیجه سبب می شود که مواد غذایی لازم برای رشد به بدن فرد نرسد.


وی اظهار داشت: طبق مطالعات انجام شده هرم غذایی نوجوانان و به عبارتی سال اولی ها در ماه مبارک رمضان شامل مصرف گروه نان و برنج و غلات و ماکارونی و بیسکویت شش تا 11 واحد روزانه، گروه گوشت و حبوبات دو تا سه واحد روزانه، گروه شیر و فرآورده های لبنی دو تا سه واحد روزانه، گروه سبزیجات سه تا پنج واحد روزانه، گروه میوه جات دو تا چهار واحد روزانه، شکر تا حداقل ممکن و چربی اضافه شده به غذا به صورت غیر اشباع چهار تا هفت قاشق مربا خوری است.


یک متخصص و کارشناس تغذیه نیز در خصوص رژیم غذایی سال اولی ها در ماه مبارک رمضان به خبرنگار اجتماعی ایرنا گفت: به جوانان توصیه می شود حداقل یک لیوان شیر یا معادل آن ماست را در برنامه غذایی افطار و سحر خود قرار دهند و از گوشت، پنیر و تخم مرغ نیز استفاده کنند.


دکتر مریم سبحانی افزود: نوجوانان باید هفت ساعت خواب آرام داشته باشند تا هنگام سحر بتوانند نشاط خود را حفظ کنند.


وی اظهار داشت: خوردن سحری برای نوجوانان واجب است و بدون سحری روزه نگیرند تا رشد آنها دچار اختلال نشود.


وی افزود: سال اولی ها باید سحری را همانند صبحانه ای کامل یا ناهاری متوسط بخورند و برای اینکه در طول روز کمتر احساس تشنگی کنند حتما در سحری از سبزیجات، کاهو، کلم، گوجه، خیار و نان سبوسدار بیشتر استفاده کنند و در عوض برنج، ماکارونی و مواد نشاسته ای کمتر بخورند.
وی ادامه داد: البته نوجوانان باید حتما میوه را نیز در برنامه غذایی سحری خود بگنجانند.


این کارشناس تغدیه معتقد است: یک رژیم غذایی مناسب برای افطار سال اولی ها شامل مصرف سه عدد خرما، یک لیوان آب میوه و سوپ سبزیجات حاوی ماکارونی یا آرد به مقدار یک کاسه است.


سبحانی گفت: در زمان افطار بیشترین چیزی که بدن نیاز دارد یک منبع انرژی سهل الوصول به شکل گلوکز است که تمامی سلول ها خصوصا سلول های عصبی به آن نیاز دارند. خرما و آبمیوه های طبیعی منابع خوبی از قندها هستند و نیز آبمیوه و سوپ به تعادل مواد معدنی و جبران آب از دست رفته بدن کمک می کند.


وی در خصوص شام نوجوانان در ماه مبارک رمضان اظهار داشت: نوجوانان در هنگام شام باید از گروه های غذایی گوشت و حبوبات، نان و غلات، شیر، سبزیجات و میوه جات استفاده کنند.


وی افزود: در گروه گوشت و حبوبات سال اولی ها باید از مرغ، گوشت، ماهی به میزان یک تا دو واحد (هر واحد معادل 30 گرم)، نخود سبز، نخودچی، ماش، عدس، لوبیا و سایر دانه ها به میزان یک واحد (معادل نیم فنجان) به دلیل اینکه منابع مناسبی از پروتئین، مواد معدنی و ویتامین ها و نیز منبع خوبی از فیبرها به شمار می روند، استفاده کنند.


این متخصص اظهار داشت: در گروه نان و غلات، نوجوانان باید از نان تهیه شده از آرد کامل به میزان دو واحد (هر واحد معادل30 گرم) و یا برنج پخته شده و یا ترکیبی از این موارد که منبع خوبی از کربوهیدراتهای پیچیده، سرشار از انرژی و نیز فراهم کننده مقادیری پروتئین، مواد معدنی و ویتامین ها می باشند، مصرف کنند.


سبحانی افزود: در گروه شیر، مصرف شیر یا ماست معادل یک فنجان به دلیل اینکه منبع مناسبی از پروتئین و کلسیم است و درگروه سبزیجات مصرف سالاد سبزیجات شامل کاهو، هویج، کلم، بروکلی، خیار، گل کلم و غیره و یا سبزیجات پخته شده همچون بامیه، بادمجان، کدو و اسفناج برای تامین مواد مورد نیاز بدن سال اولی ها ضروری است.


وی یادآور شد: سبزیجات منبع مناسبی از فیبر، ویتامین A، "کاروتن"، "لیکوپن" و سایر موادی هستند که نقش آنتی اکسیدان دارند. آنتی اکسیدان ها در جلوگیری از ابتلا به سرطان، بیماری های قلبی- عروقی و بسیاری از بیماری ها موثرهستند.


وی خاطر نشان کرد: در گروه میوه جات نیز مصرف یک تا دو واحد از مرکبات یا سایر میوه ها توسط نوجوانان در ماه مبارک رمضان ضروری است که البته زمان مناسب مصرف میوه پس از شام یا قبل از خواب به عنوان یک میان وعده می باشد.


بر این اساس، نوجوانان و افرادی که سال اول روزه داری آنها می باشد با رعایت کردن یک رژیم غذایی مناسب بدون ایجاد عارضه و یا اختلالی در رشد می توانند همگام با بزرگترها روزه بگیرند و در مسیر تقوا و پرهیز از گناهان گام بردارند

 

 

کلمات کلیدی :
نظرات بییندگان :

بهترین مشاغل و خدمات شهر خود را ، در سایت نشونه پیدا کنید.

مشاهده سایت نشونه