سلامت نیوز: کودکان و دانش آموزان در طول روز، علاوه بر سه وعده ی اصلی به حداقل دو میان وعده نیز نیاز دارند. به همین منظور استفاده از مواد غذایی و یا خوراکی هایی که بخشی از انرژی، پروتئین و سایر مواد مغذی لازم را تامین کند، ضروری می باشد. خوراکی هایی مثل شکلات، آب نبات، شیرینی ها، چیپس، پفک، نوشابه های گازدار، آب میوه های صنعتی، ساندویچ های سوسیس و کالباس و . حاوی انرژی زیاد و مواد مغذی ناچیز هستند و زیاده روی در مصرف آن ها مشکلاتی از قبیل چاقی، پوسیدگی دندان، کم خونی، اختلال در رشد قدی و ک ...

سلامت نیوز: کودكان و دانش آموزان در طول روز، علاوه بر سه وعده ي اصلي به حداقل دو ميان وعده نيز نياز دارند. به همين منظور استفاده از مواد غذايي و يا خوراكي هايي كه بخشي از انرژي، پروتئين و ساير مواد مغذي لازم را تامين كند، ضروري مي باشد.

میان وعده‌های مغذی برای دانش آموزان

خوراكي هايي مثل شكلات، آب نبات، شيريني ها، چيپس، پفك، نوشابه هاي گازدار، آب ميوه هاي صنعتي، ساندويچ هاي سوسيس و كالباس و ... حاوي انرژي زياد و مواد مغذي ناچيز هستند و زياده روي در مصرف آن ها مشكلاتي از قبيل چاقي، پوسيدگي دندان، كم خوني، اختلال در رشد قدي و كاهش مقاومت بدن در برابر عفونت هاي مختلف را به دنبال دارد.

دانش آموزاني كه صبح بدون مصرف صبحانه به مدرسه مي روند و در ساعات مدرسه براي رفع گرسنگي خود از انواع خوراكي هاي كم ارزش (كه در بالا نام برده شد) استفاده مي كنند نه تنها نياز تغذيه اي آن ها تامين نمي گردد، بلكه به واسطه ي زياده روي در مصرف اين نوع مواد غذايي، اشتهاي خود را براي صرف ناهار و شام از دست مي دهند.

بهترين مواد غذايي براي ميان وعده ها به خصوصي در مدرسه، شامل انواع ميوه هاي تازه، ميوه هاي خشك (كشمش، برگه ها، توت خشك، انجير) انواع مغزها (پسته، بادام، فندق، گردو)، كیك و بيسكويت هاي ساده، شير و ساندويچ هايي كه از مواد غذايي مثل نان، پنير، گردو، تخم مرغ، گوجه فرنگي، خيار و بعضي غذاهاي پخته مثل كباب، كتلت، كوكو و الويه تهيه شده مي باشد.

با شروع فصل پاييز و باز شدن مدارس، تغذيه كودكان به طور كامل تحت كنترل مادران نيست و ممكن است كودكان از بــوفــه مــدرســه و يا در راه مدرسه موادغذايي نامناسب و هله هوله هاي بي ارزش تهيه كنند كه اين امر مي تواند به سلامت آنان لطمه وارد سازد.

برخي از كودكان و نوجوانان با شروع مدرسه و فصل سرما به علت كار سنگين فكري و انجام تكاليف مدرسه، به خصوص به هنگام امتحانات، به تغذيه ي خود توجه كافي نمي كنند و چه بسا برخي از وعده هاي غذايي را حذف مي نمايند كه اين امر به خصوص براي اين گروه سني كه در حال رشد سريع هستند و فعاليت فكري زيادي دارند، مي تواند بسيار زيان آور باشد.

در فصل پاييز به علت سرماي هوا دانش آموزان تمايلي به پياده روي و ورزش ندارند كه اين امر نيز مي تواند موجب بروز اختلالاتي در سلامت آنان شود. به عنوان مثال افزايش وزن و چاقي يكي از عوارضي است كه به علت كمبود تحرك ايجاد مي شود.

مي شود نخوردن صبحانه سبب كاهش فوري يادگيري در دانش آموزان مي شود و در ضمن با توجه به اين كه فعاليت ذهني كودكان و نوجوانان در يادگيري مطالب درسي در صبح است نخوردن صبحانه سبب كاهش رشد جسمي و ذهني آنان.

مصرف ميان وعده هاي مناسب با فاصله حداقل 2 ساعت از وعده غذايي اصلي سبب پيشگيري از چاقي و پرخوري در وعده ناهار مي شود و همچنين تنوع غذايي سبب مي شود مواد مغذي املاح و ويتامين بيشتري به بدن برسد. كشمش، توت خشك، فندق، بادام، پسته، ميوه هاي خشك و فصلي بهترين ميان وعده براي دانش آموزان است.

مصرف ميوه هاي حاوي ويتامين ث، آنتي اكسيدان بسيار قوي دارند و مواد مضر در بدن را سركوب مي كنند كه براي دانش آموزان مفيد مي باشند. انواع ميوه و سبزي حاوي ويتامين ث مثل سبزي هاي برگي، گوجه فرنگي و فلفل دلمه اي و ميوه هايي مثل مركبات.

 

کلمات کلیدی :
نظرات بییندگان :

بهترین مشاغل و خدمات شهر خود را ، در سایت نشونه پیدا کنید.

مشاهده سایت نشونه